Tuesday, March 10, 2009

Belasungkawa (i)

Saya menerima sms dan panggilan, Haji Muhammad Zubir Ali kembali berpulang pada pagi Jumaat lepas. 15 Januari lepas kami bersama di Malam Demimu Palastin. Dan terakhir, bulan lepas kami berjumpa di sebuah café bersama Dinsman kerana ada jemputan di persembahan di Kelantan. Selepas Jumaat saya ke masjid Seksyen 14, berpusing beberapa kali mencari masjid. Terlewat lima minit dan jenazahnya dibawa ke Bukit Kiara. Kami menuju ke sana, dan tersasar beberapa kali. Kami sampai ketika talkin sedang dibacakan.

Ketika nama dan suaranya berkumandang, saya baru menulis. Tetapi kebiasaannya, apabila berada di dunia yang sama, kita cepat akrab. Sebelumnya saya dijemput sebagai panel untuk pertandingan puisi di UM oleh Sdr Ramzi bersama T. Alias Taib (allahyarham) dan Shukri Abdullah. Kemudiannya setiap tahun (sudah 3 tahun) saya, Shukri dan Haji Zubir menjadi panel. Dan kami biasanya meminta beliau menjadi Ketua Panel.

Jumaat lepas, dia lebih disayangi. Sewaktu membuka album lama, saya temui dua keping fotonya. Fotonya pertama sedang memangku anakanda saya, Arief Afifi dan foto kedua, kami bertiga. Foto ini dirakam sewaktu beliau bermalam di rumah kami di Kuantan lebih 10 tahun lalu. Dia mengajak saya menziarahi makam guru-gurunya Ayahku Syed di Sungai Lembing, Kuantan dan Ayah Man di Pekan. Dan hari ini saya menziarahinya. Moga Allah SWT menempatkan rohnya bersama orang-orang yang salih.


































Belangsungkawa (2)

Kebenaran telah dikuburkan. Lidah dipotong bisu. Kebohongan berluluasa di angkasaraya. Hanya langit yang lembap oleh pohon awan dan tanah basah oleh gerimis tengah hari. Selebihnya, apalah yang ada pada kudrat para hamba rakyat, kecuali bermohon dan menadah tangan kepada Yang Maha Berkuasa. Kebohongan dan kekuasaan bermaharajalela. Benang yang basah tegakanlah kerana segalanya milikmu.

Diam-diam kubacakan taklin untukmu yang tidak pernah membaca masa depan.

No comments: