Thursday, November 25, 2010

RUPA & KARAKTER WAYANG PURWA



Foto ini dipetik dari fb sahabat saya, Acep Zamzam Noor.
Sewaktu di Frankfurt yang hanya ternampak sebuah sahaja buku ini dipamerkan oleh IKAPI. Saya ingin memberinya, tetapi pameran itu tidak menjual buku. Apabila pulang, saya pesankan kepada kawan saya yang ke Jogja, tetapi ketika itu debu Merapi sedang meledak dan buku yang saya pesankan tidak diperolehinya. Dua hari lepas, teman saya yang lain bercuti di Bali, langsung ke Yogya dan dia belikan dua buku untuk saya "Rupa & Karakter Wayang Purwa" dan " Modern Indonesia Art From Raden Saleh to the Present Day" yang harganya 460,000 dan 600,000 rupiah. Ketika membelek-belek buku tersebut di Frankfurt, Che Mat Jusoh seperti bergumam, "alangkah baiknya kalau ada sebuah buku begitu untuk Wayang Kulit Malaysia." Kata saya, apa salahnya kalau disusunkan sebuah "Ensklopedia Wayang Kulit Malaysia?"

4 comments:

dian nais said...

ya Allahh.. tebal gitumo nah dih?

bed : said...

tiba-tiba teringat encik emi bagi talk time susur masa ttg wayang kulit :)

Rahimidin Z said...

Dian,
Kalau buku Ensiklopedia Wayang Kulit Kelantan ditulis dan terbitkan, saya percaya saiz ketebalannya tidak banyak berbeza.

Rahimidin Z said...

Bed,
itu tiga tahun lepas. kalau sekarang saya dijemput untuk bagi talk, saya akan menolaknya. sebab ilmu semakin kurang.