Friday, May 27, 2011

KEBETULAN JUDULNYA SAMA

Orang biasanya akan marah-marah kalau karyanya diciplak. Saya pula sebaliknya, ciplaklah kalau hang nak ciplak, saya tak kisah. Sejak dulu, ada banyak puisi saya diciplak. Saya tak pernah beri respon pun, orang itu minat sangat biarlah. Paling-paling, akhirnya dia akan malu sendiri.
Beberapa hari lepas saya beli sebuah buku diterbitkan oleh penerbit daun lontar. Ditulis oleh dua orang sarjana yang ada PhD dan diterbitkan 2011. Kertas kerja saya pernah dibentangkan di Seminar Persuratan dan Kebudayaan Melayu di PD pada tahun 2006 dan esei alias kertas saya tersebut diterbitkan dalam buku terbitan PENA itu sempena seminar tersebut. Apabila ada buku baru terbit pada tahun 2011 dengan judul yang sama, mungkin hal itu berlaku secara kebetulan.
Begitulah semalam saya membaca sebuah esei yang judulnya sama dengan judul esei saya yang pernah diterbitkan oleh Balai Seni Lukis Negara. Isinya tidak ada kena mengena, dan saya tidak anggap, tulisan itu menciplak tulisan saya. Atau mungkin juga itu dosa-dosa kerana memperolehi idea daripada pelbagai tulisan orang lain.

No comments: