Saturday, May 28, 2011

KEPADA KAWANKU YANG KEHILANGAN ARAH



Ada banyak perkara yang ingin kita buat, tetapi apakah apa yang kita lakukan itu merupakan pilihan terbaik dan yang paling tepat? Kadang-kala apa yang kita buat, bukanlah pilihan peribadi, tetapi kerana keterikutan kepada suasana dan persekitaran. Saya pernah membaca entah di mana "kalau berkawan dengan penjual minyak atar, maka wanginya paling tidak akan melekat di tangan atau pakaian kita."


Tiba-tiba kawan saya tidak tahu apa yang ingin dilakukan dalam hidupnya! Dia kehilangan arah. Dan seperti halimunan, dia muncul dan hilang. Muncul lagi, tanpa membawa wajah dan peribadinya. Dia berada dalam kekosongan yang pasti, sehinggakan dia tidak lagi mengenai diri sendiri.


Satu hari dia menemui saya untuk meminta pandangan. Saya malas untuk memberikan apa-apa pandangan. Hanya yang saya katakan padanya: "Keldai boleh dibawa ke gigi air, tetapi keldai tidak boleh dipaksa meminum air." Kepada kawanku yang kehilangan arah ini, segeralah kembali!

No comments: