Wednesday, July 13, 2011

Selepas 6 Bulan 2011

Selepas 6 bulan tahun 2011, barulah sempat menerbitkan dua buku puisi perseorangan saya yang tertangguh, "Rawana" (Nusa Buku: 2011) dan "Perahu Fansuri" (Sindiket Soljah: 2011). Buku-buku saya (selain yang pernah diterbitkan oleh DBP) memang tidak terdapat di pasaran terbuka.
Selain itu, telah terbit kumpulan cerpen dalam bahasa Russia dengan judul "Darah Melayu"(Moscow Publihing House:2011) yang terdapat enam buah cerpen di dalamnya, iaitu Sesudah Perang (Anwar Ridhwan), Merah (Rahman Haji Yusof), Darah Melayu (Irwan Abu Bakar), Korban (Abdul Rahman CM), Pak Da Megat Wan Setapa Mek Mah Tuk Bagih (saya) dan Di Atas Bumi di Atas Langit (Danarto). Buku ini diterjemah dan diselanggarakan oleh Dr. Victor Pogadaev.
Dalam proses percetakan dan akan terbitkan dalam waktu yang terdekat kumpulan puisi yang berjudul "Puisi Orang Bertujuh" (PENA: 2011) yang terdiri daripada Mohamad Saleeh Rahamad, Amirudin Ali, Shamsudin Othman, Rosli Bakir, Jasni Mat Lani, Sheikh Mansor dan saya.
Sebuah kumpulan puisi lain yang dalam proses penerbitan akan menampilkan puisi-puisi penyair Abdulhadi Muhamad, Azmi Yusoff, Rosli K. Matari dan saya.
InsyaAllah, kalau berkesempatan masa, akan menyusur tiga buku saya untuk tahun 2011 ini, "Rebab Berbisik" (drama), "Dari Bucu Pentas" (esei) dan "Air Mata Dalang" (cerpen- judulnya mungkin berubah.)

No comments: