Friday, January 27, 2012

ilmu

ilmu yang membezakan orang alim dengan orang jahil. ilmu dan amalan juga yang membezakan jauh atau dekatnya seseorang hamba makhluk dengan Allah SWT. ilmu yang bermanfaat akan menuntun empunya diri ke hadrat-Nya dengan limpahan hidayah dan inayah. yang tidak berilmu, tetapi berasakan dirinya penuh tepu dengan ilmu, akan terus berada dalam godaan dan was-was syaitan. dan syaitanlah yang akan menjadi mursyidnya, menuntunnya ke jalan kesesatan yang nyata.

'tuntutlah ilmu sehingga ke negeri Cina' antara kata-kata ulama atau pujangga yang terkenal, tetapi sering disebut sebagai hadis Nabi SAW. ringkasnya, menuntut ilmu itu penting, dan amat penting. belajarlah dari dalam buaian sehingga ke liang lahad.

semakin belajar dan semakin banyak membaca, menjadikan saya semakin kerdil. saya seperti tertinggal jauh, dan saya tahu - banyak yang saya tidak tahu berbanding dengan apa yang saya tahu. dan saya mendekati kawan-kawan yang lebih muda daripada saya, kerana saya tahu seringkalinya mereka lebih alim, berilmu dan beramal melebihi kejahilan diri saya.

syukurlah Allah swt memberikan saya sedar diri, dan sedar ruang dalam perjalanan usia saya. moga Dia memberikan pertunjuk dan hidayah-Nya yang berpanjangan untuk saya tidak memfitnah, menyesat dan mendangkalkan pendapat orang lain.

No comments: