Wednesday, February 20, 2013

temu janji

pagi ini ke Hospital Selayang ada temu janji yang diberikan doktor sebulan lepas untuk melakukan 'ultrasound'. jam 7.30 pagi saya dah sampai. sengaja ambil cuti dan sampai awal  kerana tempat letak kereta selalunya tidak mencukupi, dan ramai yang suka meletak kenderaan sesuka hatinya. saya dapat no panggilan 6006. pada 25 januari lepas setelah dibuat x-ray, 'urine test' dan 'blood test' saya bebas dari penyakit yang diagak-agakkan. kerana doktor tak puas hati,  maka saya disarankan untuk membuat 'ultrasound'. saya mengikut cadangan yang baik. dan ada juga  kawan saya yang tanya kenapa tidak ke hospital swasta? saya kata, sengaja tak nak pergi. saya pun ada medical card, tetapi saya sengaja ingin pergi ke hospital  kerajaan. pertamanya, saya pegawai kerajaan. keduanya, saya selalu bertanya kenapa bangsa lain yang ada 20 atau 30 medical card seorang , tetapi kenapa mereka suka pergi hospital kerajaan? senagai penulis saya merenung setiap muka yang menunggu dan menanti panggilan. ada kerut, ada keluh, pucat, hijau dan ada yang seperti ingin makan orang.

setelah menunggu, 45 minit saya dipanggil masuk. kerana bilik rawatan penuh, saya diminta masuk ke bilik menunggu khas. tidak sampai 3 minit, saya dipanggil masuk. seorang dr. perempuan yang tinggi lampai,  sangat murah dengan senyuman menyoal saya. dan saya menerangkan senario sakit saya dari awal. selesai 'ultrasound' dibuat, saya tidak mengalami sakit yang diagakkan pada saya. 27 mac, saya masih ada satu lagi temu janji.

No comments: