Thursday, April 24, 2014

MPR 1987

Sahabat lama saya, Tn Haji Mohammad Zamri Mat Yusoff PK HEM SMK Kuala Tembeling, Jerantut, Pahang. Kami sama-sama mengikuti program MPR 1987 (Minggu Penulis Remaja). Sangat agak lama kami tidak bersua muka. Ketika menghantar anak saya ke UiTM Jengka tahun lepas, dari Jengka kami terus balik ke Kelantan melalui Jerantut langsung ke Kuala Lipis. Ketika sampai ke Kg Batu Embun, saya memberhentikan kereta untuk menghubunginya melalui no lama yang saya ada. Nadanya sangat jelas, bahawa nombor telefon itu sudah tidak digunakan lagi. Saya terus memandu pulang ke kampung halaman.

Tiba-tiba semalam ada "miss call" pada skrin telefon saya. Kemudiannya ada kiriman sms memaklumkan beliau akan ke BSLN membawa pelajar-pelajarnya. Selepas selesai lawatan di BSLN, 39 orang pelajar itu dibawanya untuk  makan tengah hari di cafe IB. Dengan sedikit waktu yang tersisa, saya memberikan taklimat ringkas untuk para pelajar tersebut. Paling mengejutkan saya, sahabat saya ini  mendeklamasikan beberapa baris puisi saya "Batu-Batu di Laman" kepada para pelajarnya di dalam Panggung Sari , Istana Budaya. Sajak saya itu memenangi Hadiah Pertama untuk  Peraduan Menulis Cerpen dan Puisi Remaja 1986. Zamri memenangi Tempat Kedua untuk cerpennya, di belakang Alina Idris yang menuliskan cerpennya "Subang Zamrud Bertatah Belian". Rupa-rupanya persahabatan kami sudah 27 tahun. Saya tagkan sama foto ini kepada MPR 1987 yang menjadi sahabat saya  di fb - Haji Shamsudin Othman, Zulkifli Mohd Top, Sharudin Omar Hashim, Norani Che Li, dan Alina Idris. 

No comments: