Monday, May 5, 2014

di dalam dalam



Di booth ITBM pada 4 Mei 2014, jam 5 petang - pelancaran buku puisi Di Dalam Dalam Sani Sudin. Saya yang sangat kerdil diminta untuk melaksanakannya. Sebelumnya saya cuba menulis teks ucapan, tetapi kerana yang berada di hadapan saya, semuanya tokoh-tokoh sasterawan, penyair dan pelukis, saya akhirnya memilih untuk tidak membacakan teks saya. Namun untuk dokumentasi peribadi saya, maka wajar saya siarkan di sini:

Bismillahirrahmaniirahim
Assalamualaikum wrk...
Sdr. Syed Munawar Syed Mustar, selaku pengacara majlis
Ybhg Encik Mohd Khair Ngadiron, Pengarah Urusan ITBM
Ybhg Dr. Mohamad Saleeh Rahamad, Presiden PENA
Sdr. Sani Sudin yang diraikan
Dato-dato, para sasterawan, penyair, penulis, pelukis dan para hadirin sekalian.

Syukur ke hadrat Allah swt yang menemukan kita pada petang ini. 
Pertamanya terima kasih yang sangat dalam kepada ITBM, PENA dan Sdr. Sani Sudin yang mempercayakan saya untuk berucap dan menyempurnakan pelancaran bukunya ini.

Puisi sebenarnya milik semua orang. Tiada sijil kelayakan yang dikeluarkan oleh agensi atau institusi tertentu yang boleh menobatkan seseorang itu sebagai penyair. Berbeza dengan seseorang yang ingin berdiri di mahkamah yang mulia sebagai pengum bela, mahupun penguam cara atau pun sebagai doktor terlatih yang berdepan dengan para pesakitnya. Tidak semua orang boleh melakukan kerja tersebut tanpa kelulusan akademik dan pengiktirafan kepakarannya dari universiti tempat dirinya belajar.

Tetapi tidak untuk puisi. Puisi boleh terhasil dari gerak rasa dan ekspresi jiwa sesiapa pun. Dari seorang rakyat biasa  hingga kepada seorang Perdana Menteri yang berada di tampuk kuasa. Tiada siapa ayng berhak untuk mempertikakan  orang lain yang ingin memasuki Rumah Puisi. Sama ada dia seorang  Naib Canselor sebuah universiti, Ketua Pengarah kepada sebuah institusi, Menteri Besar kepada sebuah negeri atau dia Perdana Menteri kepada sebuah negara demokrasi.

Dia boleh hadir - datang dan pergi!

Sani Sudin - sahabat saya ini antara sebilangan kecil seniman rakyat yang sangat vesertile bakatnya. Sosok dirinya memikul beban sebagai komposer, penulis lirik, penyanyi, pelakon, penyair dan pelukis. segala bakat itu bergomol dalam sosok diri seorang Sani Sudin. Sani, penyanyi yang sering beraksi di pentas, tetapi di sebaliknya tersimpan sifat dirinya yang sangat pemalu. Tetapi biarkanlah Sani dengan kesaniannya, kerana itulah sifat dirinya.

Saya tidak ingin bercakap lebih panjang daripada pengenalan yang telah saya tuliskan untuk buku ini. Untuk membaca polos dan lugunya idea dan sinikal Sani, maka tuan-puan mestilah membaca "Satu Catatan Sani Sudin - Di Dalam Dalam." 

Saya dengan lafaz Bismillah... dengan ini melancarkan buku karib saya, SANI SUDIN.
Sekian.

No comments: