Wednesday, May 7, 2014

Pelukis Rafie Abd Rahman

Bersama pelukis Rafie Abd Rahman

Seingat saya, tahun 2014 inilah kali pertama kami bertemu. Dia sangat sibuk menyiapkan tempahan pelbagai karya yang diminta oleh galeri. Dia menemui saya di BSLN dan menyerahkan untuk saya sebuah buku sketch yang dikerjakan dari 10.11. 2012 hingga 30.4.2014. Terdapat 77 halaman lakaran yang dilakarnya sepanjang hampir tiga tahun tersebut. Saya pernah menulis untuk pamerannya yang dicadangkan berlangsung di sebuah galeri di Bandung. Tetapi cadangan itu usai kerana masalah penajaan. Ini antara catatan saya ketika itu:

Rafie Abdul Rahman pelukis Malaysia yang  versatile. Beliau dilahirkan pada tahun 1947 di Surabaya, Indonesia. Sejarah kelahirannya sendiri unik dan penuh tanda tanya. Ibunya dari Melaka dan bapanya dari Surabaya. Mereka bertemu di Singapura dan selepas perkahwinan mereka berangkat pulang ke Surabaya. Ayahnya seorang perajurit, terkorban dalam revousi Indonesia-Belanda. Rafie kecil menjadi yatim. Ibunya tiada pilihan lain, mengemaskan beg pakaian dan bungkusan seadanya untuk belayar pulang ke Singapura, langsung kembali ke kampung halamannya di Melaka. Ibu Rafie harus bekerja untuk meneruskan hidup membesarkan beberapa orang kakak Rafie, hasil daripada perkahwinan sebelumnya. Rafie dijaga oleh neneknya. 
Persekolahan pun bermula. Kemiskinan banyak menganggu perjalanan persekolahannya. Antara makan dengan buku sekolah yang harus dibeli, dia akhirnya memilih untuk melukis. Dia kembali ke kampung halaman ibunya di Tampin, Negeri Sembilan. Melaka, Negeri Sembilan dan Kuala Lunmpur menjadi pertalian yang amat rapat dengan dirinya. Di Kuala Lumpur dia mencuba pelbagai pekerjaan. Dengan pendidikan sekolah menengah, beliau kerja sebagai Kerani Penyelia Tapak dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Selepas bersara beliau meneruskan pelbagai aktiviti.  Membuka syarikat kontrakter  dengan rakan kongsi dan dia  yang jujur sering  tertipu. Syarikat bungkus, dan dia menanggung hutang rakan kongsinya.
Akhirnya dunia seni lukis adalah dunia tenang dan tenteram yang dipilihnya. Ini dunia pilihan terbaik  bagi dirinya. Dari kelas yang dianjurkan oleh Angkatan Pelukis Semenanjung (APS) pada tahun-tahun 1960-an, Rafie mendapat bimbingan daripada Hoessein Enas dan Mazli Mat Som. Selain bimbingan langsung tersebut, Rafie tidak pernah puas dengan pencapaiannya. Dia membanyak dan membuat rujukan terhadap banyak buku tentang seni lukis dunia yang ditulis oleh pelukis-pelukis ternama. Rafie menyelongkar dan mengkaji sesungguh mungkin.
Karya Rafie pelbagai. Cat air, cat minyak, pastel dan arkrilik adalah kegemarannya. Peringkat awal penglibatan dalam dunia seni lukis, beliau amat terikat dengan teknik dan style guru-gurunya dalam APS yang terikat kuat dengan aliran romantisme. Tetapi Rafie pandai mengolah dirinya. Dia tidak harus terikat dengan gaya yang dipelajarinya. Dia harus mempelbagaikan gaya dan teknik. Dari cepat sedar dan harus keluar dari kepompong yang mengurungnya. Perlahan-lahan beliau mulai mempelbagaikan rentak. Ciri-ciri ekspressionalisme mulai mengalir dalam karya catannya. Dia membebaskan ekpresinya di atas kanvas untuk bercerita dengan jiwa dan gerak rasanya. Stroknya juga mulai berubah dengan meninggalkan kesan berus yang dipusing di atas kanvas mahupun kertas.
Tidak puas dengan apa yang dipelajari dan dipraktiknya, Rafie  mempelajari pelbagai teknik daripada buku-buku yang dihasilkan oleh pelukis Amerika mahupun dari Great Britain. Dengan ketekunan membaca, meneliti dan mempelajari pelbagai gaya dari buku-buku pelukis ternama Amerika seperti Frank Webb, Charles Rieds, Philip Jamison, Everet Raymond Kinstler, John Pikes dan David A. Leffel. Manakala dari Great Britain pula beliau mendalami kaedah Richard Chamberlin dan Sir Willian Russel Flint. Kerajinan dan ketekunannya meneliti dan mengkaji menjadikannya pelukis yang amat mahir dan menguasai subjek yang diangkat ke kanvas mahupun di atas kertas.
Dia ingin menghasilkan karya terbaik bagi dirinya. Karya yang siap dilukisnya akan disimpan beberapa hari sehingga beliau merasa betul-betul puas. Selagi masih tiada ketidakmanisan pada karya tersebut, selagi itu dia akan menambahnya sedikit demi sedikit sehingga beliau benar-benar merasa puas.
Terdapat tiga tahap perkembangan seni lukis hasil karya Rafie. Karya-karyanya pada peringkat yang masih mencari-cari arah. Karya-karyanya yang dihasilkan ketika berada di bawah naungan dan bimbingan APS. Dan karya-karya terakhirnya yang dihasilkan pada  puncak kematangannya sebagai seorang pelukis. Rafie amat sedar tentang perkembangan perjalanan dirinya sebagai seorang pelukis dan menganggap karya masa lalunya sebagai bahan pengajaran untuk karya-karya di masa hadapan.
Zaman kegemilangan APS, itulah zaman beliau berhempas pula untuk mempelajari teknik dan kaedah. Dan beliau seakan menyalin kembali gaya dan teknik guru-gurunya ketika itu, Hoessein Enas dan Mazeli Mat Som. Tetapi sedikit demi sedikit Rafie mengorak langkah untuk merubah dirinya. Dia akhirnya menemui jati dirinya yang tersendiri, bahkan mulai menjadi ikutan beberapa pelukis muda yang seringkali bersama-sama keluar melukis di lapangan. Ternyata kesungguhan dan pengorbanan Rafie dalam dunia seni lukis tidak sia-sia.

Dalam pameran kali ini, Rafie menyuguhkan sejumlah karya lanskap yang amat manis terhadap alam ciptaan Tuhan yang terbentang di hadapannya. Sapuan warna cat airnya amat harmonis dan manis  sekali. Dia seolah-olah membawa kita ke lokasi yang berada di dalam lukisan yang dihasilkannya. Dengan kenyakinannya itu  dia  akan melukis dan terus melukis.

No comments: